Falsk e-post: Phishingforsøk utgir seg for å være fra NSM
Fredag 13. september har NSM fått henvendelser om falske e-poster som utgir seg å være fra NSM. Dette er phishingforsøk.
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har ikke sendt ut e-poster som ber mottaker om for eksempel å aktivere antivirusbeskyttelse (se eksempel nederst). Dette er svindel av typen phishing. Vi anbefaler at e-posten flagges som søppelpost og/eller slettes.
Slik gjenkjenner du phishing-forsøk
Om det er snakk om e-post: Sjekk avsenderadressen nøye. Ikke bare se på navn til avsender. I mange tilfeller er ikke avsenderadressen forfalsket, og da kan du enkelt avsløre svindelen.
- Se flere tips og råd om hvordan du kan identifisere phishingforsøk hos NorSIS: 7 gode forholdsregler for phishing
NB! Send aldri personlig eller finansiell informasjon via e-post.
Trenger du bistand?
Dersom du har klikket på lenker i en phishingepost, gitt fra deg informasjon, lastet ned filer, åpnet vedlegg eller har utført andre aktive handlinger i eller som følge av e-posten, kan du som privatperson ta kontakt med Slettmeg, en gratis råd- og veiledningstjeneste fra NorSIS i NSM.
Kontakt dem per e-post [email protected], via kontaktskjema på norsis.no/slettmeg eller per telefon tlf. 911 29 392 (se åpningstider på norsis.no/slettmeg).
Dersom du har fått phishing på din jobbepost, ta kontakt med din virksomhets sikkerhetsorganisasjon.
Virksomheter som trenger bistand til håndtering av hendelser, som følge av phishing eller andre digitale hendelser, kan kontakte NSMs operasjonssenter.
Eksempel på falsk e-post som utgir seg å være fra NSM:
Bilde: Eksempel på falsk e-post som utgir seg å være fra NSM.