Last ned veilederen


Bruk gjerne veilederen for råd til å ivareta sikkerhet i ugradert anskaffelser også. Anskaffelser kan være langvarige og komplekse, og endringer knyttet til verdier, sårbarheter eller trusselbilde kan føre til at regelverket for sikkerhetsgraderte anskaffelser på et eller annet tidspunkt kommer til anvendelse. 

  • Det er viktig at oppdragsgiver tidlig avklarer hvilke behov som gjør seg gjeldende for anskaffelsen og tilpasser anskaffelsesprosessen etter dette, uavhengig av om anskaffelsen er sikkerhetsgradert eller ikke. 
  • Gode risikovurderinger er nødvendig. Oppdragsgiver må derfor kjenne til egne verdier og sårbarheter. Innhent nødvendig informasjon om trusler som er relevant for egen virksomhet og den enkelte anskaffelse. 
  • Riktig kompetanse inn i anskaffelsesprosessen sikrer at relevante behov og hensyn blir ivaretatt.
  • Vektlegg hensynet til sikkerhet. Unngå at sikkerhet blir satt til side for mindre tungtveiende hensyn ved utforming av anskaffelsesprosessen og ved valg av leverandør. 
  • Ivareta et forsvarlig sikkerhetsnivå både før, under og etter kontraktsinngåelse. Det innebærer blant annet etablering av mekanismer som sikrer nødvendig oppfølging av leverandører og underleverandører, kontroll med gitte tilganger til oppdragsgivers verdier, og håndtering av sikkerhetstruende hendelser. Oppdragsgiver må ta høyde for at situasjonsbildet er dynamisk og at endringer kan føre til behov for nye risikovurderinger og tiltak.

Formålet med reglene om sikkerhetsgraderte anskaffelser er å sikre at leverandøren eller personell fra leverandøren oppfyller de samme krav til sikkerhet som gjelder for oppdragsgiver eller oppdragsgivers personell.

Veilederen er relevant for alle virksomheter som er underlagt sikkerhetsloven og er skrevet for fagmiljø som planlegger og gjennomfører sikkerhetsrelevante anskaffelser. 

Veilederen erstatter tidligere veileder i anskaffelser etter sikkerhetsloven.