En vellykket tjenesteutsetting fordrer at virksomheten har god bestillerkompetanse. Svak bestillerkompetanse kan medføre at virksomheten anskaffer IKT-tjenester uten tilstrekkelig kartlegging av behov, og kan gi utfordringer med å stille gode krav til blant annet IKTsikkerhet ovenfor leverandør. Det kan resultere i at tjenesteutsettingen gjennomføres uten at det er vurdert hva som skal ivaretas gjennom livsløpet til tjenesteutsettingen, fra forberedende aktiviteter til opphør av avtalen.

NSM anbefaler at virksomheten 1) ivaretar behovet for bestillerkompetanse gjennom hele livsløpet til tjenesteutsettingen, og 2) som et minimum har følgende kompetanseområder ved en tjenesteutsetting:

Grunnleggende IKT-kompetanse er en forutsetning for kvalitet i kompetanseområdene beskrevet over.

Grunnleggende IKT-kompetanse er en forutsetning for kvalitet i kompetanseområdene beskrevet over.