NSM stiller strenge, men relevante krav til de som ønsker være med på ordningen. Søkerne må ikke bare dokumentere at de rent teknisk sett kan håndtere en hendelse, men de må tilfredsstille definerte krav på ni ulike områder innen hendelseshåndtering. Dette omfatter områder som blant annet organisasjon, prosess, kompetanse, verktøy og rapportering.

- mnemonic har vist at de har gode rutiner og god kompetanse innen hendelseshåndtering. Vi synes det er svært gledelig at mnemonic nå blir med oss i prosessen videre; det bekrefter ordningens relevans som et forebyggende sikkerhetstiltak for det norske samfunnet. Den erfaringen vi nå får sammen vil være til stor hjelp for å eventuelt kunne utvikle ordningen og arbeidsmåten ytterligere, sier direktør Kjetil Nilsen i NSM.

Også mnemonic er fornøyde med å fortsette som en del av ordningen.

- Kvalitetsordningen er et godt initiativ for å styrke hendelseshåndteringsmiljøet i Norge, og gjøre det mer oversiktlig for de organisasjonene som står overfor sikkerhetshendelser. Vi samarbeider med NSM på flere arenaer, og er glade for å fortsette det gode samarbeidet vårt også på dette feltet, sier Tønnes Ingebrigtsen, daglig leder i mnemonic.

Kvalitetsordningen har primært to formål. For det første skal den gjøre det mulig for virksomheter å velge leverandører som er vurdert å ha tilfredsstillende tjenestekvalitet innen IKT-hendelseshåndtering. Dette vil kunne hjelpe bedrifter som rammes av slike hendelser til å finne gode løsninger. For det andre skal ordningen bidra til å heve den generelle sikkerhetskompetansen i Norge.

- Hendelseshåndtering er et felt vi vier mye tid og ressurser til. Bare i fjor førte de over hundre spesialistene i IRT-teamet vårt mer enn 32 000 timer, dette gjør oss til et av de største miljøene innen dette i Europa. Etter 20 års erfaring med hendelseshåndtering er vår opplevelse at et godt samarbeid mellom det offentlig og private er essensielt for å lykkes, sier Ingebrigtsen.

Les mer om kvalitetsordningen her.