Noen råd om informasjonssikkerhet på reise
På reise er det større sjanse for at du kan befinne deg i omgivelser som er så godt kontrollert teknologisk og menneskelig av andre - at informasjon eller passord til å lese informasjon kan kompromitteres.
En av de viktigste tingene du bør gjøre før du starter reisen er å gjøre en verdivurdering. Et sentralt spørsmål bør være om man trenger å ta med seg elektroniske enheter som mobil, PC, nettbrett som inneholder store mengder med informasjon som samlet sett kan ha en høy verdi. Trenger du virkelig å dra med deg alt du og dine kolleger har produsert de siste 7 årene? Eller holder det med en enhet som kan sende e-post og lese nyheter? Har du virkelig bruk for å ha tilgang til den aller viktigste informasjonen hos din arbeidsgiver, når du egentlig skal kose deg på ferie?
Flere virksomheter har skaffet seg reisemobiler og -PCer som brukes når deres ansatte skal på reiser. Enhetene kontrolleres og renses etter bruk før de er klar for ny reise. Dette er et særdeles fornuftig tiltak som vi anbefaler at flere gjør.
Har du ikke mulighet til å dra med enheter som kun er til reisebruk, bør du tenke på hva du har lagret på enheten av alt fra virksomhetskritisk informasjon til personlige passord.
Noen tips og råd:
- Forstå og aksepter at du er et mål på internett
- Tilbud som er for gode til å være sanne, er som regel det
- Ta ikke med deg flere enheter enn det du trenger
- Ta ikke med deg mer informasjon på dine enheter enn det du må
- Krypter informasjonen din
- Slå av blåtann og trådløs forbindelse dersom du ikke må bruke det
- Bruk VPN løsninger og andre sikkerhetsmekanismer når dette er tilgjengelig for deg
- Når du kommer hjem – Sjekk enhetene dine, eller la noen kyndige kontrollere dem
- Når du kommer hjem - Endre dine passord!
Ikke friskmeld deg selv og dine enheter to dager etter hjemkomst. Konsekvensene ved å ha blitt kompromittert kan komme over tid. Vi legger igjen en rekke digitale spor på reiser og du kan f.eks. ha gitt fra deg din e-post adresse til en rekke mennesker og virksomheter. Vær spesielt oppmerksom på e-poster med vedlegg som kommer i ettertid.