Skadevurderingen skal fastsette hvilke skadefølger/konsekvenser det kan få for GNF om de identifiserte objekter eller infrastrukturer blir utsatt for skadeverk, ødeleggelse eller rettstridig overtakelse, jf. virksomhetsikkerhetsforskriften § 57, 1. ledd, som er gjengitt nedenfor.

Virksomheten skal vurdere hvilke skadefølger det kan få for grunnleggende nasjonale funksjoner om et objekt eller en infrastruktur som den råder over blir utsatt for skadeverk, ødeleggelse eller rettstridig overtakelse.

 

I vurderingen skal virksomheten legge vekt på
 

a) hvilke konsekvenser det vil få for grunnleggende nasjonale funksjoner dersom objektets eller infrastrukturens funksjon faller bort eller reduseres,
 

b) hvor lenge funksjon til objektet eller infrastrukturen kan være satt ut av drift før det får betydning for grunnleggende nasjonale funksjoner,
 

c) i hvilken grad objektets eller infrastrukturens funksjon kan gjenopprettes eller erstattes,
 

d) i hvilken grad rettsstridig overtakelse av objektet eller infrastrukturen kan påvirke befolkningens grunnleggende sikkerhet.

For å gi departementet en god forståelse av de vurderinger som er foretatt rundt skadefølgene er det også viktig at virksomheten beskriver hvilke usikkerheter som inngår i vurderingsgrunnlaget, og hvordan dette kan påvirke resultatet av vurderingene.

 

Hvilke konsekvenser vil det ha for GNF hvis objekter eller infrastrukturer faller helt eller delvis bort (3.1)
Når det gjelder vurderingen av om det har konsekvenser for GNF, så bør man se dette i sammenheng med om virksomheten er i stand til å ivareta sin funksjon ved bortfall av det enkelte objekt eller infrastruktur som er identifisert. Med utgangspunkt i at departementet har identifisert virksomheten til å være av avgjørende betydning for GNF følger det at hvis ikke virksomheten kan ivareta sin funksjon vil dette få konsekvenser for GNF.

Med utgangspunkt i at virksomheten ikke nødvendigvis har forutsetninger for å vurdere de direkte konsekvensene for GNF, kan de fokusere på hva det betyr det for virksomhetens funksjon om det enkelte objekt eller infrastruktur faller helt eller delvis ut.

For å vurdere konsekvensene av bortfall kan man i første omgang vurdere konsekvensene ved totalt bortfall av objektet eller infrastrukturen: Hva betyr det for virksomhetens funksjon i forhold til hva som svekkes, hvordan den svekkes, og hvorfor den svekkes?

I neste omgang vurderes konsekvensene ved delvis bortfall av objektet eller infrastrukturen. Her må det først vurderes om graden av bortfall kan variere. Dersom det er tilfelle bør man identifisere grenseverdien for hvor svekkelse i objektets/infrastrukturens funksjonalitet gir konsekvenser for GNF (se Figur 2.4).

Med utgangspunkt i denne grenseverdien identifiseres konsekvensene både med hensyn til hva som svekkes, hvordan den svekkes og hvorfor den svekkes. Dersom ytterligere reduksjon av funksjonaliteten kan gi endrede konsekvenser for GNF bør også disse konsekvensene vurderes.

 

Figur 2.4: Grenseverdi

Figur 2.4: Grenseverdi

I de tilfeller hvor konsekvensen ved bortfall varierer skal det utfallet som gir størst konsekvens dokumenteres i skadevurderingen. Hvis det er ansett som vesentlig for departementets vurdering kan også konsekvensene ved andre grader av bortfall beskrives.

Det presiseres at helt eller delvis bortfall av et objekt eller infrastruktur kan svekke virksomhetens funksjon, men ikke nødvendigvis i stor nok grad til at det får konsekvenser for GNF. I disse tilfellene vil det ikke være relevant å vurdere steg 3.2 og steg 3.3. Steg 3.4 skal d likevel vurderes.

 

Hvor lenge kan objekter eller infrastrukturer være helt eller delvis borte før det får konsekvenser for GNF (3.2)
Ved helt eller delvis bortfall av objekt og infrastruktur kan konsekvensene for GNF komme umiddelbart eller over tid. For å avklare hvor lenge bortfallet kan vare skal man ta utgangspunkt i konsekvensene som ble vurdert i steg 3.1.

I mange sammenhenger vil det være åpenbart hvor lang tid det tar før bortfallet får konsekvenser. I andre tilfeller kan dette være mer utfordrende siden svekkelsen av funksjonen skjer over tid. Man må derfor avklare hvor lang tid det tar før objektet eller infrastrukturens funksjonalitet reduseres under den grenseverdien som gir konsekvenser for virksomhetens evne til å ivareta sin funksjon. Dersom det er gitt spesifikke kriterier til virksomhetens funksjon, kan det være mulig å foreta beregninger som kan si noe om når konsekvensene inntreffer.

I vurderingen må virksomheten ta hensyn til eksisterende redundans og annen substitusjonsevne som kan bidra til at tiden fra bortfall til det gir konsekvenser for GNF øker, eventuelt at bortfall ikke vil medføre konsekvenser for GNF.

 

Hvordan kan objekter eller infrastrukturer erstattes eller gjenopprettes innen akseptabel varighet (3.3)
Ved helt eller delvis bortfall skal virksomheten vurdere muligheten for å erstatte eller gjenopprette objektet eller infrastrukturen slik at virksomheten får tilbake sin evne til å ivareta sin funksjon for GNF. Virksomheten må da hensynta de vurderinger som ble foretatt i steg 3.2, om hvor lenge objektet eller infrastrukturen kan være nede før det gir konsekvenser for GNF.

I første omgang skal virksomheten vurdere om det er mulig å erstatte eller gjenopprette objektet eller infrastrukturen med de planer og ressurser som virksomheten har etablert og råder over. Tiltakene kan ta utgangspunkt i ulike strategier som for eksempel:

  • Erstatte objekt eller infrastruktur med et tilsvarende objekt/infrastruktur, eller som understøtter virksomhetens funksjon på samme måte.
  • Reparere objekt eller infrastruktur, og således bringe det tilbake til den normaltilstand, eller til en tilstand som er tilstrekkelig for at virksomheten ivaretar sin funksjon.

Dersom man konkluderer med at objekt eller infrastruktur ikke kan gjenopprettes eller erstattes innen akseptabel varighet skal dette dokumenteres i skadevurderingen.

I de tilfeller hvor man har planverk eller metoder for å erstatte funksjonaliteten til objekt eller infrastruktur i steg 3.3 bør det beskrives, og inkludere følgende:

  • Hvordan objektet eller infrastrukturen erstattes eller gjenopprettes
  • Hvor lang tid det vil ta å iverksette tiltakene i forhold til akseptabel varighet

 

Hvordan kan rettstridig overtagelse av objekter eller infrastrukturer påvirke befolkningens grunnleggende sikkerhet (3.4)
Virksomheten skal gjennomføre en vurdering av i hvilken grad rettstridig overtakelse av objektet- eller infrastrukturen kan påvirke befolkningens grunnleggende sikkerhet (SL § 1-5, 1. e). Dette kan for eksempel innebære at en aktør gjennom å ta kontroll over et anlegg virksomheten råder over får tilgang til, eller får mulighet til å produsere eller fremstille, kjemiske, biologiske, nukleært, radioaktivt eller eksplosive materiale/stoffer, som kan benyttes til å forårsake tap av liv og/eller skade på helse og miljø. Et annet eksempel er at en aktør får tilgang til objekter og ved å ødelegge disse kan true befolkningen sikkerhet, for eksempel damanlegg.

Dersom konklusjonen er at rettstridig overtagelse av objekter eller infrastrukturer kan påvirker befolkningens sikkerhet må det beskrives hva virksomheten råder over som kan anvendes til å true befolkningens sikkerhet, samt konsekvensen dette kan få. Dette kan gjelde både lokalt, regionalt og nasjonalt, samt på kort og lang sikt.

For å avklare konsekvenser for GNF kan det være nødvendig å ha en tett dialog med ansvarlig departement.