Veileder i søknad og vedtak om adgangsklarering
Vedtaksbrevets utforming og innhold
Departementets vedtaksbrev skal adresseres til virksomheten som råder over objektet eller infrastrukturen som omfattes av vedtaket. Departementenes vedtak skal også sendes NSM, jf. KF § 15. Departementet skal også sende vedtaket til den relevante klareringsmyndigheten. For å unngå merarbeid kan departementet sette NSM og den relevante klareringsmyndigheten som kopiadressat på vedtaksbrevet som sendes til den aktuelle virksomheten.
Vedtaksbrevet bør inneholde følgende opplysninger:
- Dato for vedtak
- Unik kode for det aktuelle objektet eller infrastrukturen. (se vedlegg 1)
- Vurderinger som ligger til grunn for at departementet anser at adgangsklarering er et egnet tiltak for å oppnå forsvarlig sikkerhetsnivå for det aktuelle objektet eller infrastrukturen.
- Hvorvidt vedtaket omfatter hele eller deler av objektet eller infrastrukturen
- Hvorvidt det stilles krav til ordinær eller utvidet adgangsklarering
- Hvorvidt krav om adgangsklarering omfatter fysisk eller logisk tilgang, eller begge deler
- Dato for ikrafttredelse
- Midlertidige kompenserende tiltak
- Før ikrafttredelse
- Etter ikrafttredelse (om klareringsforespørsler fortsatt er til vurdering)
- Saksvolum
- Estimat av hvor mange personer som vil bli omfattet av kravet om adgangsklarering
- Beskrivelse av eventuelle endringer i saksvolum når det gjelder virksomhetens sikkerhetsklarerte personer som etter vedtaket skal adgangsklareres i stedet
- Opplysninger om virksomhetens anledning til, og frist for, å klage på vedtaket, samt andre relevante forvaltningsmessige forhold
Departementet må vurdere om opplysningene i vedtaksbrevet skal sikkerhetsgraderes. NSM anser at opplysningene som vil fremkomme i departementets vurdering vil kunne ha et skadepotensial for nasjonale sikkerhetsinteresser som krever at informasjonen sikkerhetsgraderes.